مغز از میلیاردها سلول تشکیل شده است . به سلول های عصبی مغز، نورون گفته می شود. در واقع مغز رو می توان شبکه ای از نورون ها دانست که فعالیت های مختلفی که ما طی روز انجام می دیم، در واقع به صورت ارتباط بین این نورون ها در مغز ترجمه می شود. به زبان ساده، برای فعال شدن یک سلول عصبی، نیاز به ایجاد حدی از اختلاف پتانسیل بین داخل و خارج سلول وجود دارد. وقتی تحریک عصبی از حدی بیشتر باشد، اختلاف پتانسیل، افزایش پیدا می کند و با عبور از حد آستانه، یک Spike یا Action potential رخ می دهد که باعث انتقال اطلاعات نورون از طریق آکسون ها به بیرون سلول می شود.

هر سلول عصبی spike مخصوص خود را دارد. کسانی که در حوزه علوم شناختی فعالیت دارند، دنبال یافتن ارتباط بین محرک خارجی و رفتار مغز و بررسی این فعالیت های مغزی هستند. به دلیل محدودیت های سیستم های تصویر برداری و گاها نیاز به شکافتن سر، روش های جایگزینی مثل بررسی سیگنال های مغزی EEG ابداع شد. در این روش تعدادی الکترود به سر شخص چسبانده می شود و مجموعه ای از میدان های الکتریکی قشر سر را ثبت می کند. این میدان ها، به دلیل فعالیت نورون ها ایجاد شده است. مثلا ممکن است ولتاژی که یک الکترود ثبت کرده، حاصل فعالیت میلیون ها نورون باشد!

دستگاه اندازه گیری سیگنال مغزی EEG مطلقا هیچ خطری برای شخص نداشته و به دلیل مکانیزم عملکرد هیچ ریسکی برای بیمار ندارد. اصولا در استانداردهای پزشکی، دستگاه ها بر حسب نوع عملکرد مثلا اینکه دستگاه اندازه گیری هستند یا مداخله ای هم انجام می دهند در کلاس ریسک های مختلف طبقه بندی می شوند و سازمان بهداشت طبق کلاس خطر دستگاه توصیه های ایمنی لازم را در استانداردها انجام می دهد. طبعا دستگاه هایی که فقط برای مانیتورینگ و اندازه گیری استفاده می شوند کلاس خطر پایین تر و دستگاه هایی که مداخله ای در بدن انجام می دهند، کلاس خطر بالاتری دارند.
در تعریف بند 882.1400 داکیومنت CFR سازمان غذا و داروی آمریکا FDA برای دستگاه سیگنال مغزی چنین آمده است:
“دستگاهی که فعالیت الکتریکی مغز را با قرار دادن دو (یا تعدادی بیشتر الکترود) روی سر شخص اندازه گیری می کند.”
بر خلاف دستگاه هایی مانند شوک مغزی (ECT) یا در درجات دیگر دستگاه هایی مانند تحریک الکتریکی tDCS و یا تحریک مغناطیسی TMS که به مداخله الکتریکی و مغناطیسی مغز می پردازند، در دستگاه EEG، صرفا سیگنال مغزی اندازه گیری می شود و هیچ مداخله و تغییری در مغز انجام نمی شود پس فرآیند مطلقا بی خطر است.

با آنالیز مناسب سیگنال های گرفته شده، می توان ابتدا گروه سالم Healthy را از گروه دارای اختلال مغزیDisorder جدا کرد. هم چنین تحلیل سیگنال ها می تواند در تشخیص یک سری اختلالات کمک کند: مثلا اختلال صرع، کمک به تشخیص محل آسیب مغزی، کمک به بررسی اختلالات خواب و …
هم چنین استفاده از بایومارکرها (نشانگرهای زیستی) ما را قادر می کند از سیگنال های مغزی برای تشخیص اختلالات دیگر مثل آلزایمر، بیش فعالی، اوتیسم و … استفاده کنیم.
برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه می توانید به بخش حوزه های تشخیصی- درمانی مراجعه کنید.

احتمالا شنیده اید که دستگاه های سیگنال مغزی EEG کمپانی های مختلف در مدل های با تعداد کانال متفاوت (مثلا8، 24، 32 یا 64 کاناله) به فروش می رسد. تعداد کانال های دستگاه را می توان معادل دسته سیگنال های قابل اندازه گیری توسط آن دستگاه دانست. مثلا دستگاه 8 کاناله می تواند تا 8 کانال سیگنال مغزی EEG شخص (با قرار دادن الکترود روی سر) را ثبت کند و دستگاه 64 کاناله در نقطه مقابل، قابلیت ثبت تا 64 کانال سیگنال مغزی را دارد.
بر حسب کاربردی که دستگاه برای مجموعه دارد، مدل متناسب توصیه می شود. مثلا برای مطالعات خواب تا 4 کانال سیگنال مغزی در کنار سیگنال هایی مانند تغییرات حجم قفسه سینه و حرکت چانه اندازه گیری می شود.
برای استفاده ی کلینیکال مانند تشخیص اخنلالات (صرع، سردرد و….) و تهیه نوار مغزی دستگاه 24 کاناله توصیه می شود.
برای پژوهش های دانشگاهی که جنبه تحقیقاتی دارد و بیشتر مناسب است، دستگاه 64 کاناله مناسب است.
برای مطالعات نوروفیدبک/ بیوفیدبک، مطالعات خواب، دستگاه 8 کاناله …. انتخابی بسیار مناسب است.
برای استفاده کلینیکال در تشخیص اختلالات مختلف (صرع، میگرن، آلزایمر و …) دستگاه 24 کاناله …. توصیه می شود.
برای تحقیقات دانشگاهی، دستگاه 64 کاناله …. می تواند کمک حال پژوهشگران باشد.

با کیفیت بودن سیگنال دریافتی اهمیت زیادی دارد.
یک سری پارامتر فنی دستگاه بر کیفیت سیگنال تاثیرگذار است. همیشه همراه سیگنال، مقداری نویز ناخواسته هم وجود دارد. کم کردن این نویز تا حد امکان کمک می کند سیگنال با کیفیت تری داشته باشیم. دقت داشته باشید که این نویز هیچ گاه صفر نشده و همیشه وجود دارد، رقابت کمپانی های سازنده دستگاه، بر کم کردن این نویز تا حد ممکن است. ما در فناوران سرمد، به حدود 0.26 MV نویز رسیده ایم که پایین ترین مقدار در دستگاه های موجود در بازار است.
به همین ترتیب، SNR که نسبت سیگنال به نویز دستگاه را نشان می دهد، پارامتر مهم دیگری است که طبعا هر چه قدر بیشتر باشد، بهتر است و نشان می دهد نسبت سیگنال بیشتری گرفته می شود. SNR دستگاه های ما 121 dB است که نسبت بالایی محسوب می شود.
سرعت نمونه برداری و دقت داده گیری پارامترهای مهم دیگری هستند که در داشتن سیگنال با کیفیت و متعاقبا تشخیص صحیح اختلال موثر است.
امکان Impedance Check برای بررسی اتصال صحیح الکترود ها با سر شخص، پارامتر دیگری است که به پزشک اطمینان می دهد سیگنال درستی گرفته می شود. گزینه Lead off در دستگاه های سیگنال مغزی مجموعه فناوران سرمد، به خوبی برقراری صحیح اتصال را کنترل می کند و پزشک را مطمئن می کند اتصال صحیح برقرار شده است.
از جنبه نرم افزاری، راحتی کار با نرم افزار اهمیت زیادی دارد. هر چه قدر طراحی نرم افزار کاربر پسندتر باشد، کار با آن آسان تر و انجام تسک های دلخواه روی سیگنال ها و طی کردن سیکل نرم افزاری درمان راحت تر است.
امکان بر طرف کردن Artifact که با عواملی مانند تکان دادن سر یا پلک زدن بیمار باعث ایجاد بخش ناخواسته در سیگنال می شود، عموما بر طرف کردن اتوماتیک این آرتیفکت ها در نرم افزار کمپانی های مختلف دیده شده است.

Quantitative Electroencephalograph یا به اختصار QEEG که به نام نقشه مغزی هم شناخته می شود، در واقع یک جور آنالیز سیگنال های گرفته شده مغزی است. قبلا گفتیم که سیگنال های مغزی یا EEG خود نشان دهنده فعالیت الکتریکی مغز و نورون هاست. QEEG در واقع یک روش برای تفسیر سیگنال های EEG و درک قوی تر و بهتر از این سیگنال ها و نتیجتا عملکرد مغز است. پس QEEG یک دستگاه جداگانه نبوده و در واقع یک پردازش نرم افزاری روی سیگنال های گرفته شده توسط دستگاه EEG است.
QEEG یک ابزار قدرتمند در اختیار پزشک قرار می دهد تا در شناسایی اختالالات عملکردی مغز (مانند ADHD، افسردگی و …) از روی سیگنال مغزی شخص، سریعتر و راحت تر عمل کند.
مدل کار به این صورت است که یک پایگاه داده (دیتابیس) از سیگنال مغزی اشخاص سالم در سنین مختلف تهیه شده است. سیگنال مغزی بیمار گرفته می شود و با این دیتابیس مقایسه می شود. سیگنال گرفته شده با نزدیکترین داده ها (از نظر جنیست و سن) مقایسه شده و نرمالایز می شود. در باندهای مختلف فرکانسی، داده ها به صورت انحراف استاندارد در می آیند. یعنی مقدار سیگنال جدید به نسبت دیتابیس نرمال پیش گفته در بازه بین 3- و 3+ نرمالایز می شود. به بخش های استاندارد تعیین شده مغز، عددی در این بازه بر حسب میزان انحراف از نرمال تخصیص داده می شود. این یک مفهوم آماری بوده و مثلا 3+ نشان دهنده دور بودن زیاد از نرمال و 0 نشان دهنده نزدیک بودن به داده های نرمال است.
نتیجه این بخش به صورت کانتور رنگی (که پزشکان به نام نقشه سرهای رنگی می شناسند) در می آید که در نهایت پزشک با دیدن همین نقشه ها می تواند تشخیص گذاری کند و نیازی به درگیر شدن با مراحل پیش گفته ندارد.

ما به پنج دلیل دستگاه سیگنال مغزی EEG فناوران سرمد را به شما پیشنهاد می دهیم:
1. داشتن QEEG به صورت پیش فرض روی دستگاه
در صورت تهیه دستگاه از مجموعه های دیگر، جداگانه باید هزینه ای برای خرید نرم افزار Neuroguide برای داشتن نقشه مغزی QEEG پرداخت کنید. این هزینه بین 70 میلیون تومان (برای نسخه ارژینال) و 10 میلیون تومان (برای نسخه قفل شکسته زمان دار) متغیر است.
مجموعه فناوران سرمد، با تهیه دیتابیس و استفاده از آن در کدهای نرم افزاری خود، شما را قادر می کند بدون پرداخت هزینه اضافی گزارش های نقشه مغزی نوروگاید را داشته باشید.
2. مدل خرید جذاب مجموعه
برای تسهیل دسترسی پزشکان، دو مدل خرید دستگاه دیده شده است. در مدل اول شما می توانید هزینه دستگاه را یک جا (به صورت نقد یا اقساط) پرداخت کنید و به صورت نامحدود از امکانات پیشنهادی استفاده کنید.
در مدل دوم، شما می توانید با هزینه نصف مبلغ پیشین، دستگاه را تهیه نموده و در بازه های زمانی دلخواه شارژ گزارش تهیه کنید و عملا در آینده به ازای تعداد بیماران کلینیک، پرداخت داشته باشید. در این مدل ریسک پزشک مینیمم شده و بر اساس لود بیمار پرداختی خواهد داشت.
3. مزیت های فنی دستگاه
پارامترهای فنی دستگاه (سرعت و دقت داده برداری، نویز کم، تمیز بودن سیگنال دریافتی و …) های اند بوده و با بررسی و مقایسه عددی هر کدام از این موارد با پارمتر متناظر سایر دستگاه ها متوجه می شوید از قویترین اجزای الکتریکی در طراحی بوردهای دستگاه استفاده شده است. در نتیجه سیگنال دریافتی بسیار دقیق بوده و فرآیند تشخیص اختلالات با اطمینان کامل انجام می شود.
هم چنین طراحی نرم افزارها پس از ساعت ها مشاوره با پزشکان و اند یوزرهای این حوزه انجام شده و تست های پایلوت اولیه نشان از رضایت کامل کاربران از کار با نرم افزارها داشت.
یوزرفرندلی بودن و در دسترس بودن گزینه های مورد نیاز برای تحلیل در نرم افزار و نهایتا قابلیت استفاده یکپارچه از QEEG برای گرفتن گزارش بیماران، از مزیت های دستگاه فناوران سرمد محسوب می شود.
4. امکان استفاده از دستگاه پیش از خرید
برای ایجاد اطمینان خاطر در مخاطبان، این امکان برای شما دیده شده است تا در شرکت حضور یافته و بدون هیچ تعهد خریدی برای زمان دلخواه با دستگاه کار کنید و از کیفیت سیگنال و خروجی ها اطمینان پیدا کنید.
هم چنین پروتکل هایی برای دموی دستگاه در شهرستان ها دیده شده است تا این امکان برای کاربران وجود داشته باشد تا قبل از خرید دستگاه به کار با آن بپردازند و از قدرت و کیفیت دستگاه اطمینان حاصل کنند.
نهایتا ویدیوهای آموزش کار با نرم افزارها و گرفتن نقشه مغزی در اختیار کاربران قرار می گیرد.
5. پشتیبانی منحصر به فرد فناوران سرمد
برای تسریع فرآیند بررسی مشکلات احتمالی و پاسخگویی دقیق به مشتریان، در کنار امکان تماس تلفنی، مدل تیکت گذاری در سایت مجموعه دیده شده است که در کم تر از چند ساعت از طرف شرکت با شخص تماس گرفته می شود و ضمن بررسی آنلاین مشکل و ارایه راهنمایی اولیه برای حل آن، در صورت پابرجا ماندن مشکل یک دستگاه به صورت موقت در اختیار پزشک قرار می گیرد تا پروسه ارسال و تعمیر دستگاه انجام شود.
هم چنین دوره وارانتی دستگاه های شرکت (تعویض کامل دستگاه در صورت بروز مشکل) بر حسب اطمینان ما از صحت فنی عملکرد بعد از QC های انجام شده در شرکت، یک سال (بیشترین زمان نسبت به رقبا) تعیین شده است. در کنار این، دستگاه 18 ماه مشمول گارانتی و 10 سال مشمول خدمات پس از فروش است.

 

دفتر اداری: ولنجک، دانشگاه بهشتی، برج نوآوری، طبقه هفتم
دفتر مرکزی: تهران، شهرک والفجر، بلوار بابائیان، خیابان افق، پلاک ۰، ساختمان پارک علم و فناوری سلامت،
contact@sarmadtec.com

(021) 9109 - 6712

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فناوران سرمد گیتی (سهامی خاص) میباشد. ۱۴۰۳-۱۳۹۵